Pitabröd med tonfiskröra

Sådär nu har jag ätit middag med familjen. Som sagt var det jag som lagade maten idag och det blev pitabröd med tonfiskröra. Självklart hade jag inte köpt brödet utan bakade det själv vilket jag nästan aldrig har gjort. Men det blev skit bra endå!  Där nere får ni receptet :) Jag gjorde dubbel sats som räkte till fyra personer, blev till och med bröd över som jag ska frysa in. 









Pitabröd


Ingredienser

Blir ca: 6 st små pitabröd

2 dl fingervarmt vatten
2 msk olja
2 krm salt
1/2 pkt jäst
4-5 dl vetemjöl

Gör så här:


1. Sätt ugnen på 275 grader
2. Smörj en plåt med matfett
3. Häll fingervarmt vatten, olja och salt i en skål. Smula ner jästen. Rör med en träsked.
4. Tillsätt 4 dl mjöl, om det behövs tillsätt resten av mjölet. Arbeta degen tills dess att den släpper skålen
5. Knåda degen tills dess att den är smidig och rulla sedan degen till en rulle Dela längden i 6 lika stora delar och rulla sedan dessa till bullar Låt bullarna ligga kvar på bakbordet och täck dem med en bakduk.
6. Låt bullarna jäsa på bakbordet i 15 minuter.
7. Kavla ut bullarna till knappt cm-tjocka kakor. OBS! Kavla bara på ena sidan.
8. Vänd kakorna och lägg dem på plåten.
9. Grädda omedelbart mitt i ugnen i 5-7 minuter


Tonfiskröran

Ingredienser

2 ägg
1/2 rödlök
1 burk tonfisk i olja (spelar inte så stor roll)
1 dl majonäs
citronpeppar
salt

Gör så här:

Hårdkoka äggen och hacka dem.
Hacka rödlöken.
Blanda ner tonfisken - mosa sönder med gaffel.
Tillstt majonäs för att binda samman röran.
Krydda med salt och citronpeppar.


När brödet har kallnat skär man en "ficka" i brödet, sen så fyller man i tonfiskröran där i. Man kan även ta sallad och andra grönsaker i.

Lycka till ♥







Din Åsikt

Tack för alla kommentarer! :)

Vad heter du?
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Bara jag som ser)

Vad har du för blogg?

Vad har du på hjärtat?

Trackback
RSS 2.0